الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

روزه را سخت نکنیم/ ریاضت روزه به اندازه است

سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸ ق.ظ

1. بدیهی است که در یک پست وبلاگی نمی توان به تمام زوایای موضوع آن پست پرداخت و مطلبی جامع نوشت. غرض در نوشته وبلاگی طرح مساله و ایجاد دغدغه و شاید دادن سرنخ یک راه حل است.
2.  رمضان از فردا آغاز می شود. ماه ضیافت خدا، ماه تشنگی ها و گرسنگی های عاشقانه فقط بخاطر خاطر عزیز حضرت الله. ماه خاطره های شیرین دور هم بودن های افطار و سحر، ماه شکستن عادت ها، ماه عبور از روزمرگی ها و ماه نوعی دیگر بودن.

3.  و اما شکستن عادت ها؛ حالا که روزها بلند است و روزه ها طولانی چه اصراری است که ساعات کار و فعالیت طبق روال سابق باشد. چرا جای شب و روز را کمی عوض نمی کنیم؟ دست اندرکاران سینما این موضوع را امتحان کردند و نتیجه خوبی گرفتند. سال گذشته یکی از تهیه کننده های سینما می گفت ما در صد سالی که از ورود سینما به ایران می گذرد فکر می کردیم ماه رمضان ماه رونق سینما نیست اما حالا تازه فهمیده ایم که فرصت افطار تا سحر ماه رمضان یک اکران استثنایی برای یک فیلم می تواند باشد حتی فراتر از سایر ماه ها. چرا صاحبان بقیه حرفه ها و مشاغل و اصناف این موضوع را امتحان نمی کنند. چرا لااقل بخشی از زمان خدمت رسانی مشاغل به ساعات شب منتقل شود؟ چرا در شب های ماه رمضان که مردم تازه بعد از افطار جان تازه ای می گیرند، بخش خدمات و تفریح شهری هم نباید همراه مردم بیدار باشد و به جای آن مردم روزها بیشتر استراحت کنند؟ ماه رمضان ماهی است با آداب خاص الهی. چرا نظم دنیوی یک جامعه اسلامی برای تناسب بیشتر با حال و هوای خاص ماه رمضان نباید تغییر کند؟
4. طبیعتا کسانی که روزه می گیرند از فیض اخروی بهره مند می شوند و چون برای معبود ومعشوق خود سختی می کشند یک نوع لذت مرموز عاشقانه را نیز تجربه می کنند، اما در امور دنیوی با توجه به ضعف ناشی از گرسنگی و تشنگی توان کمتری برای پیشبرد امور طبق روال سابق دارند. در این نقطه حکومت دینی می تواند به عنوان یک متغیر موثر نقش خود را ایفا کند. عمدتا از این زاویه سخن گفته می شود که حکومت برای جلوگیری از مظاهر روزه خواری چه می تواند بکند. اما کمتر از این سخن می گوییم که حکومت برای تسهیل امور دنیای کسانی که واقعا روزه می گیرند چه کاری می تواند انجام دهد. امشب در مسجد با یک بچه کنکوری 18 ساله هم صحبت شدم. دغدغه کنکور را داشت و اینکه چگونه باید از فردا با زبان روزه برنامه درسی مفصل خود را انجام دهد. می گفت بعضی ها روزه نمی گیرند و طبق همان روال سابق سیزده چهارده ساعت می خوانند اما من چه کنم؟ می گفت اگر فرصت کنکور برای همه ما - روزه بگیر و روزه خور- یک ماه کمتر بود و مثلا ما هفته دوم خرداد 95 کنکور می دادیم بهتر بود چون حداقل عدالت و مساوات رعایت می شد. اما حالا آنها یک ماه فرصت بیشتر دارند. به زبان ساده می گفت این منصفانه نیست که ما که می خواهیم به حرف خدا گوش کنیم از درس و کنکور و موفقیت عقب بمانیم و دوستان دیگر ما که خیلی تو نخ این چیزها نیستند از ما جلو بیفتند. می گفت یا قبل از ماه رمضان کنکور را برگزار می کردند یا حداقل یک ماه بعد از پایان ماه رمضان، تا ما دوره جمع بندی را شش دانگ درس بخوانیم. حرفش ساده است. او از حکومت دینی توقع دارد دین داری او را آسان کند و او را در این تنگنا قرار ندهد که یا روزه بگیر و آخرت را داشته باش و یا روزه بخور و به توفیق دنیایت برس. من هم با او موافقم و معتقدم اساسا وظیفه اضافه ای که حکومت دینی در قیاس با حکومت غیردینی دارد، تسهیل زندگی مومنانه مردم در تمام عرصه ها است.  متاسفانه مسئولین ما یاد گرفته اند با سو استفاده از مفهوم معاد ، بی تدبیر ها و بی برنامگی های خود را به روز جزا و آخرت حواله کنند و بگویند خدا به عوض این ناکامی دنیوی تو را پاداش اخروی خواهد داد. فقط این موضوع نیست و این بحث کلی است و باید در جای خود دنبال شود. در همه نقص های دنیوی مسئولین از توجه به وظایف خود فرار می کنند و شما را به طور افراطی به آخرت و پاداش یا عذاب الهی حواله می دهند. در صورتی که قرار نیست چون مومن به آخرت هستی در دنیا بهره ای نداشته باشی یا شکست بخوری. در موضوع این پست، یعنی در حکم روزه نیز ، شکست دنیوی مومنان گنجانده نشده است. این ما هستیم که با انعطاف ناپذیری و عدم برنامه ریزی، هزینه های دنیوی را به بچه کنکوری های مومن تحمیل می کنیم. چه اصراری است که کنکور را در همان زمان سابق برگزار کنیم؟ چرا انعطاف به خرج نمی دهیم؟ می دانم عده ای می آیند و میگویند: نه! روزه برای این است که سختی بکشی و مومن واقعی کسی است که در این بزنگاه ها خودش را نشان بدهد و روزه دار باید خود را...! بله روزه قطعا یک عبادت است که در آن اندازه ای از ریاضت شرعی وجود دارد اما قرار نیست ما نیز بر این ریاضت بیفزاییم و طوری برنامه ریزی کنیم که این ریاضت به اوج خودش برسد و مثلا انسان مومن در چند موقعیت دنیوی خود هم ناموفق شود!

5. طبق نقل تاریخ، اهل بیت هم در امور روزمره خود در ماه مبارک تغییراتی ایجاد می کردند تا حداکثر بهره را از این ماه ببرند. مشروح این مصادیق می تواند در یک پست مستقل مطرح شود. و اما حرف آخر اینکه باید ملازم با اهل بیت پیامبر باشیم و برای ماه مبارک طرحی بریزیم مخصوص خود این ماه، تا نه امر آخرت ضایع شود نه امر دنیا.
۹۵/۰۳/۱۸
شهاب الدین

نظرات  (۱۲)

موافقم ...
و امتحانای دانشگاه ماهم که دقیقا از فردا مصادف با ماه مبارک شروع میشن:) حالا حکومت دینی برامون اسون تر نکرده ما خودمون تصمیم به جابه جایی شب و روز داریم:)) صبحا میخوابیم و شبا درس میخونیم :|
پاسخ:
سلام. حتما شما هم بنویسید و از حکومت این رو مطالبه کنید...حکومت باید زیست مومنانه رو تسهیل کنه. ان شالله در امتحانات موفق باشید
۱۸ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۴۰ سراج الدین
با این پست کاملا موافقم

ما میتونیم با کمی تغییر در برنامه روزانه روزه گرفتن رو بسیار ساده کنیم. 
پاسخ:
آری برادر
۱۸ خرداد ۹۵ ، ۰۴:۰۴ ماهی سیاه کوچولو
واقعا مابقی اصناف هم باید ساعات کاریشون رو تغییر کوچکی بدن تو این ماه موافقم باهات
پاسخ:
ان شالله محقق بشه به زودی...
۱۸ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۱ شرف‌الدین
چندقت پیش زائری هم همین حرف رو زده بود. قطعا یکی از وظایف حکومت اسلامی تسهیل عبادت و تعذر معصیت هست
پاسخ:
قطعا صحیح است.
۱۸ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۳۱ ....مسعود ....
احسنت 
پاسخ:
شکرا
مسئولین!هه
واقعا خودشون نمیدونن باید چکار کنن؟ باید اعتراض کنن ی سری افراد؟ همین دانشجوها. امتحانشون یا تو ماه رمضان نباشه یا اگه هست صبح باشه و به فاصله چند روز.. یا کارفرماها..
پاسخ:
مسئولین هم یه عده ادم معمولی هستن که ترجیح میدن یه سری کار روتین را در قبال حقوقی که دریافت می کنند انجام دهند. باید فشار و مطالبه باشد تا بجنبند.
با این مطلب هم موافق هستم هم مخالف
موافقم که مشاغل آزاد و شاغلین باید در برنامه خود تغییراتی ایجاد کنند اما با تغییر ساعت به صورت دستوری و دولتی مخالفم
اصلا دین دولتی و دستوری دین نمیشود از نظر من
پاسخ:
من منظورم تغییر در همان بخش دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی (مثل شهرداری ها و بنیادها و...) است که عملا هماهنگ با مجموعه دولت هستند...اینها را حکومت باید به عهده بگیرد و تغییراتی ایجاد کند. همین امتحانات مدارس و دانشگاه ها همین کنکور و...مثلا چرا میادین میوده و تره بار باید در روز فعالیت کنند و هم آن کارگر سختی بکشد و هم مردم با مشقت خرید کنند. چرا شب نه؟ تغییر در بخش خصوصی به طور طبیعی رخ می دهد و الان هم بخش خصوصی با ماه مبارک منعطف تر و بهتر برخورد می کند. الان هم اتفاقا مانع این تغییرات بخش خصوصی، بیشتر دولتی ها هستند. مثلا اماکن به بخش خصوصی مجوز فعالیت در شب را به سختی می دهد و...
بله خب صبح میرن میشینن پشت میز زیر باد کولر بعدم حقوق میگیرن میرن.تا فشار و اعتراضم نباشه لازم نیست از جاشون پاشن.ی وقت خسته میشن اگه فکر کنن و خودشونو جای بقیه بذارن که دارن تو برنامه ریزی مسخره اونا هلاک میشن با دهن روزه
پاسخ:
بله دقیقا...دیروز در کانال آقای شهاب مرادی عزیز دو مطلب درباره همین ساعات کاری ماه رمضان منتشر شد که جالب بود. یکی اشاره به دستور پیامبر برای کم کردن ساعت کار مردم در ماه مبارک بود و دیگری مقایسه ساعات کار کشورهای عربی جنوب ایران. آنها هم به جز بحرین همه تغییرات اساسی در ساعات کار داده بودند در ماه مبارک...هیچ از این کشورهای جنوبی خوشم نمی اید اما انصاف این است که اگر آنها هم کار خوبی کردند ببینیم و بگوییم و یاد بگیریم حتی از دشمن. به نظرم کم کم دارد یک مطالبه و گفتمانی شکل می گیرد. شهاب مرادی آدم محبوب و جریان سازی است.
موافقم کاملا.
سپاسگزار بابت این پست.
اما باید نوع نگاه و عمل کمی ریشه ای تر باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد.
پاسخ:
خواهش می کنم. در حد طرح مساله و دادن سرنخ بود...باید خیلی فکر کرد و به یک طرح جامع رسید البته...اما الان انقدر در این قضیه از مرحله پرت هستیم که اگر چند تغییر ساده هم ایجاد کنیم وضع مان خیلی بهتر می شود.
من هم موافقم ولی ادم فکرشو میکنه اگه یک ماه بخواد همه چیز رو ساده و سبک بگیره یه کم کارو بار مملکت میخوابه که! نمیخوابه؟
پاسخ:
میشه پیک همه کارای شلوغ پلوغ دنیایی نباشه.میشه امتحانای پایان ترم یه خرده بره اونورتر میشه بچه ها کنکور رو قبلش داده باشن و...و همه کارای روتین تر و معمولی تر دنیایی پیش بره کنار یه اتفاق خیلی خاص آخرتی...و البته باور کنید اگر یه خرده توی برنامه ریزی های روزانه منعطف باشیم و خدمات شهری رو در طول شب هم فعال کنیم و از کار روز کم کنیم لزوما به معنی رکود و خوابیدن کارها نیست. حالا فرض کنید توی این ماه از اون کار همیشگی یه کمی کم بشه و به ابعاد دیگه وجود این انسان پرداخته بشه... آدم گاهی نیاز به یک شبه استراحتی هم داره چرا این رو توی فرهنگ خودمون به ماه مبارک منتقل نکنیم؟  چرا این ماه ماه خدا و خانواده نباشه؟ وقتی ما انسان رو یه موجودی تعریف کردیم که هم مادی است و هم معنوی پرداختن بیشتر به معنویت توی این ماه و کم کردن از بار کارهای مادی برای این موجود می تونه مفید باشه در یک نگاه کلی هرچند ممکنه روی نمودار امور مادی، راندمان کار مادی توی این ماه کم شده باشه.
۲۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۲۳ سنگـــ ـــول
با این موضوع که شخص روزه دار میتونه ساعات کاریش رو تغییر بده با شما موافقم . خودم تصمیم داشتم امسال ماه رمضان کسب و کارو تعطیل کنم و بمونم خانه اما متاسفانه به درازا کشیدن قراردادها این امکان رو گرفت و بدتر از اون شرایط سخت کاری هست که نهایتا تا ساعت 3-4 بعداز ظهر توان کار داریم و باقی مشکلات ...
صرفنظر از کنکور و یا وقایع هم وزن کنکور ، اگر من هم جای مسئولین بودم  در زمینه تغییر ساعات زندگی محتاطتر بودم . ایجاد یه همچین تحولی نیاز به یه جامعه روشن و باجنبه داره که بنظر من جامعه ما به اون حد از رشد نرسیده و این اتفاق رو میتونم با حضور خانومها در استادیوم فوتبال مقایسه کنم و بنظرم هر دو اینها از یک جنس و امکانپذیریشون پر از دردسر هست.
پاسخ:
سلام. با کلیت تحلیل شما موافقم. اما اگر یک تصمیم درست است بالاخره باید برای اجرایی کردن ش دست به کار شد و مقدمات فرهنگی و عملیاتی را فراهم کرد.
 در شرایط عادی کنکور هفته ی اول تیر ماه برگزار میشد ، سال گذشته به خاطر ماه رمضان آوردنش بیست و دو خرداد و امسال باز هم به خاطر ماه رمضان بردنش بیست و پنجم تیرماه . با همه ی کینه ای که نسبت به سیستم درب و داغون آموزشی دارم این کارشون هوشمندانه بود . اگه امسال کنکور رو قبل از ماه رمضان مینداختن واقعا بچه ها نمیرسیدن که جمع بندی بکنن . این رو از من بشنوید که از دل کنکور برخاستم :)

با این حال با این موافقم که در این بین کسایی که روزه میگیرن ضرر میکنن . 
 از طرفی ،  معتقدم فرق روزه دار و بدون روزه همینه . کسی که روزه میگیره " خودش این رو انتخاب میکنه " که این سختی ها رو بپذیره . اینکه  علیرغم همه ی فعالیتها روزه بگیره نه اینکه به خاطر یک ماه رمضان کار و زندگی رو تعطیل کنه و زیر کولر بخوابه :) 
و این رو بپذیرید برای خیلی ها شب نخوابیدن واقعا مشکله . فکر نمیکنم با نظرتون راجع به انتقال روز به شب موافق باشم . 

پاسخ:
#نکته ها
کار و فعالیت در شب‌های رمضان:
یکی از ویژگی های جالب توجه در سالهای نخست پس از مشروطه و تشکیل مجلس در ایران، تغییر ساعات کار و عبادت و استراحت و البته چاپ روزنامه است. این امر به گونه ای است که در ماه رمضان بخشی از کارها به بعد از افطار موکول می شد. چاپ روزنامه‌های عصر (مثل اطلاعات) به صبح می افتاد. عصر هم از بی‌رمقی روزه‌داران به استراحت می پرداختند. این امر در تمامی فصول نبوده بلکه تنها در ماه رمضان به اجرا می آمد.
شاهد این مطلب جلسات مجلس شورای ملی و انتشار روزنامه های این دوران است. مثلاً جلسه‌ای که در آن گاهشماری امروزی تصویب و تقریر یافت، در شب ششم رمضان‌ 1343 ه.ق(دهم فروردین 1304 خورشیدی) برگزار شده بود. یعنی بعد از افطار هم جلسات مجلس را برگزار می شد.
دیگری هم موقع انتشار جراید بود. مثلاً در سالهای نخستین سده‌ی حاضر، روزنامه اطلاعات (که تا همین چندسال پیش روزنامه‌ی چاپ عصر بود) در ماه رمضان در صبح چاپ می شد. در حالیکه معمول چنین بود که موقع چاپ روزنامه پس از پایان ساعات اداری باشد.
#رمضان
#ساعات_کار
معین الدین محمد تقی زاده
@mardomnameh

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی