الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

چه صیغه ایه؟!!

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۴۲ ب.ظ

 

یک-

ایام دانشجویی، تو سالن دانشکده، به فاصله تقریبا کم، دو تا مراسم برگزار شد.

اولی با حضور دکتر دلشاد تهرانی که هم از نظر شخصیتی یکی از درجه یک ترین افرادی هستند که من دیدم و هم از نظر علمی یکی از بهترین نهج البلاغه پزوه های ایران هستند. دومی با موضوع ازدواج موقت که با حضور  یکی از اساتید دانشکده و یک روحانی غیرمشهور برگزار شد. تو مراسم اول حدود 4-5 نفر شرکت کردند و در مراسم دوم سوزن هم سر پا ایستاده بود! واقعا این استقبال تامل برانگیز بود!

 

 

دو-

به نظر من برای شناخت صیغه، میشه از طلاق کمک گرفت. میگند "تعرف الاشیاء باضدادها". اما من برای شناخت صیغه نمیخوام از تضادش با طلاق استفاده کنم، بلکه میخوام از شباهتش استفاده کنم.

دو نفر باید برای ازدواج معیارهای درست رو در نظر بگیرند، حسابی تحقیق کنند، بعد از ازدواج گذشت و تعاون رو به حد اعلا انجام بدند، تا جایی که میتونند سازش کنند، ولی اگر باز هم نتونستند با هم ادامه بدند تکلیف چیه؟ بقیه زندگی رو به تلخی بگذرونند؟ یا خدای ناکرده وارد وادی خیانت بشند؟  اینجا پای طلاق میاند وسط. چیزی که مطلوب نیست، اما ضرورته. ممدوح نیست اما حلاله.

 به نظر من هرکسی باید سعی کنه شرایط ازدواج دائم رو فراهم کنه. اگر نتونست باید خودش رو کنترل کنه. به قول قرآن "ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله". تا جایی که میتونه با ورزش و کنترل چشم  و حجم غذا و میزان خواب خودش رو مدیریت کنه. اما اگر کسی با وجود همه این مراقبتها باز هم داشت به ورطه معصیت میفتاد، نوبت به ازدواج موقت میرسه. درحقیقت طلاق و ازدواج موقت فقط برای خروج از بن بست هست. 

 

 

سه-

یک دوستی داشتم که خودش رو رسول صیغه میدونست! هرجا مینشست شروع میکرد به توصیف فضایل این کار و تشویق دیگران به انجام این حلال خدا. به نظر من این روش اصلا درست نیست و خلاف فلسفه صحیح ازدواج موقت هست. کلا من با تبلیغ این قضیه (که تازگی ها خیلی هم رایج شده) اصلا موافق نیستم. تبلیغ و تشویق به ازدواج موقت اولا ازدواج دائم رو تاخیر میندازه، ثانیا تنوع طلبی رو گسترش میده، ثالثا بنیان خانواده رو سست میکنه و کلی مضرات دیگه

 

 

------------------------------------------------------------

برای پیگیری راحتتر وبلاگ میتوانید کانال تلگرامی الدین را دنبال کنید.

۹۵/۰۳/۱۱
شرف‌الدین

نظرات  (۱۱)

نسبت ازدواج دائم به موقت مثل آب میمونه و آب میوه
آب میوه هم کارت رو راه میندازه اما موقتی
بازم جای آب رو نمیگیره
تازه زیاده روی هم کنی مضرات خاص خودش را داره
پاسخ:
ولی به نظر من ازدواج موقت مثل یک داروی تلخ با عوارض زیاد هست که فقط در موارد خیلی ضروری باید تجویز بشه
من هممخالف سرسخت ازدواج موقتم
پاسخ:
من البته در بعضی شرایط خاص مفید میدونم. همونطور که توی متن هم گفتم. ولی بسیار مخالف ترویج و تبلیغش هستم
1. سلام
2. این نوشته را از نگاه پسرانه نوشتی شرف خان و از نگاه جماعت اناث غافل موندی که "دختر" تحت هر شرایطی برای ازدواج موقت و دائم نیاز به اذن پدر دارد و بس... حتی اگر به قول شما شهوتش زده باشد به سقف و آمپر چسبانده باشد! ولی جماعت ذکور اعم از ازدواج کرده طلاق داده زن دار، ندار، میتواند به راحتی با زنِ مطلقه ازدواج موقت کند و به تعبیر شما خودش را راحت کند!! که البته بسیار هم خوش خواهد گذشت دیگر!!!!
3. سالهای دورِ دانشجویی آخوندی اومده بود دانشگاه ما و از محسنات صیغه ی موقت میگفت و اصرار داشت که حتی دخترهای باکره هم تجربه کنند و چه عیبی دارد و باید برای تسهیل ازدواج از این هربه استفاده کنند و پدرها هم نباید دغدغه شان این باشد... بگذریم از اینکه در میان صحبتهاش حرفهای خوبی با توجه به شرایط کثیف اجتماعی مملکت می شد پیدا کرد، بگذریم از این هم که نگاهش به این مقوله هم اصلا مدرن نبود و هدف او هم (شاید مثل شما) تخلیه ی بمب شهوتِ نسل جوان بود... ولی وقتی یکی از بچه ها در پاسخ صحبتهایش برگشت بلندو در میان سالن با صدای رسا گفت: حاج آقا من همین الان در اثر گفته های شما مشتاقانه مومن شدم و با توجه به اینکه شرایط ازدواج ندارم و به شدت نیاز دارم، از شما میخوام دو شب دخترتون رو صیغه ی من کنید، حاج آقا که بیش از دو ساعت یک تنه صحبت کرده بود حالا که نوبت به جواب دادن بود نماز اول وقت را بهانه ای کرد برای رفتن و هرگز به آن دانشگاه نیامدن...
4. من با صیغه مخالفم همانقدر که با دوستی های "عاشقانه و عاقلانه" موافقم! سوء استفاده طرفین صرفا جهت لذت و درقبال پول نفرت انگیز است، اسمش هرچه باشد.
5. حالا چرا پای دکتر دلشاد تهرانی را باز کردی به این پست؟؟ گناه داشت بیچاره در حد این بازیگر معروفهایی که توی تیتراژ فیلم مینویسه با هنرمندیه فلان.. بعد میبینی استاد از تو کوچه رد میشدن عکسشون تو فیلم افتاده... اینجور استفاده کردی ازشون :))))

پاسخ:
من هم به همون ترتیب شماره هایی که شما نوشتی جواب میدم:

1-سلام

2- اینجوری نیست. طبق نظر مشهور فقه، دختر اگر رشیده باشه (مثلا بالای 18 سال) نیازی به اذن پدر هم نداره. از نظر حقوقی هم  هرچند اذن پدر توی قانون مدنی اومده ولی در عمل بهش توجهی نمیشه و به صحت عقد خللی وارد نمیشه

3- شبیه این سوال رو یکی از  پورمحمدی پرسید. اون موقع که وزیر اطلاعات بود. آخه اونموقع پورمحمدی هم از ازدواج موقت داشت دفاع میکرد.  یه خبرنگار ازش پرسید خود شما حاضرید دخترتون ازدواج موقت کنه؟ جواب قشنگی داد. گفت من و دختر من اهل این کار نیستیم ولی اگر کسی طالب این کار بود، چرا ما مخالفت کنیم؟

4-من با جفتش مخالفم! :))

5- خواستم بگم که افرادی که برای سخنرانی دکتر دلشاد نمیومدند، برای بحث صیغه با کله اومده بودند!! :))))
  متاسفانه الان تو شرایطی گرفتار شدیم که " صیغه " حکم سالاد کار رو پیدا کرده ؛ طرف اصل و فرع رو با هم داره :) 
این دستچین کردن و استفاده ی ابزاری کردن قواعد دین خیلی بده ، سر و ته خیلی از چیزا رو - حالا نه صرفا صیغه - با یه " خدا خودش حلال کرده " و در موارد برعکس " کجای قرآن نوشته " هم میارن :)
پاسخ:
سلام
کاملا هم نظریم

ازدواج موقت اگه درست اجرا بشه (البته همراه با فرهنگ سازی)،می تونه داروی بسیار خوبی برای سرطانهای اخلاقی جامعه باشه،البته با شما موافقم که این یه دارو در مواقع ضروریه.
پاسخ:
سلام
موافقم
اگر درست اجرا بشه، میتونه جلوی خیلی مشکلات رو بگیره

مخصوصا الان که واقعا جامعه ما با یک بحران عجیب و غریب جنسی مواجهه!!
سلام، 

مجلس اول برای چی بود؟
پاسخ:
سلام
درباره نهج البلاغه بود اگر اشتباه نکنم
۱۴ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۳ ....مسعود ....
من به حکم الهی احترام می گذارم و ان را روی سر خود قرار می دهم
پاسخ:
قطعا همینطوره
کسی  به حکم خدا بی محلی نمیکنه
منتها شناخت حکم خدا و جایگاهش هم مهمه
دو بخش از صحبتای بالا:

2. چه جالب، یعنی واقعا ب این قانون عمل نمیشه؟؟؟؟ آقا یه سوال اگه زن و مردی رو بگیرن و اینا ادعا کنن صیغه ی همن هم به لحاظ قضایی جرمی مرتکب نشدن دیگه؟؟؟ به لحاظ فقهی که فک میکنم جرمی نداشته باشن

4. آقا ازین جمله ی ما سوء برداشت نشه!!! منظور بنده ازین نوع نوشته دقیقا این بود که "سوء استفاده طرفین" جهت منافع و مطامعشون، و بدون مسئولیت پذیری و اخلاق، حالا اسمش عقد دائم باشه، عقد موقت باشه، دوستی باشه، هرچی باشه من باش مخالفم! در مقابل هم اگه حتی بین دونفر صرفا دوست داشتن باشه متعهدانه و معقول (حتی اینکه چیزی با اسامی مذهبی بینشان نباشد) بسیار مقبول تر هست.
پاسخ:
2-عمل که میشه. منتها نمیگند عقد باطله.
نه. جرمی هم مرتکب نشدند و نمیشه دستگیر یا مجازاتشون کرد. مگر اینکه ظاهر عملشون خلاف حرفشون رو نشون بده. مثلا زن متاهل باشه یا دو تا مرد و یک زن رو با هم دستگیر کنند.

4-راجع به بخش آخر: من اون مدل دوستی رو ( جز در حالت آشنایی برای ازدواج و تحت نظر خانواده ها) مفید نمیدونم.
۱۴ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۶ سینا برادران
با ازدواج موقت کاملا مخالفم. بیش از این هم بدان نمی پردازم که ممکن است صحبتم توهین امیز تلقی شود. اما درباره اشتیقا دانشجویان به این مبحث هم می توان آنرا به دلیل جوانی و بحران جنسی شدید در جامعه تعبیر کرد. کافیست یک بحث جنسی را وارد جمعی از دوستان که دورهم نشسته اند بکنید... ساعتها با موضوع لاس می زنند و به واسطه آن تلذذ می جویند.
پاسخ:
آخ آخ!
نگو برادر!

از هر ده تا جمع جوانها، نه تاشون دارند تو این زمینه صحبت میکنند! :)))))))
۲۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۰۵ سنگـــ ـــول
من با نظر شما در مورد ازدواج موقت خییییییییییلی موافقم . اما بنظرم خیلی از کسانی که در مورد فواید صیغه دم میزنن اشخاصی هستن که احساس نیاز شدید به این زهر خطرناک دارن و میخان با سودمند جلوه دادن این جریان عمل ناشایست خودشون رو توجیه کنند.
پاسخ:
اگر کسی واقعا نیاز شدید داشته باشه، خب براش لازمه و میتونه از این داروی تلخ که عوارض زیادی هم داره استفاده کنه. اتفاقا این دارو برای همین افراد هست. منتها اینها باید حواسشون باشه ازدواج موقت فقط نسخه اونهاست و نباید طوری این قضیه رو تبلیغ کنند که دیگران که نیازی ندارند هم ترغیب بشند

سلام آره جو جامعه انگار اینجوریه کافیه یه اسمی از این مسائل بیاد غالب به سمتش کشیده می شن

یکی از دوستام می گفت که دختر باکره بالای 30 سال نیازی به رضایت پدر واسه ازدواج و صیغه شدن نداره!

به این فکر می کردم که یه دختری که شرایط ازدواج واسش نیس باید برای برآوردن نیازهای عاطفی، مالی و جن30 خودش چه جوری میتونه صیغه بشه که بعدش آسیب نبینه؟

قبلا خودم نسبت به صیغه نگاه منفی داشتم ولی الان فک می کنم (نمیگم نگام تعدیل شده که شاید این نباشه) ولی عوض شده!

وقتی خدا یه حکمی داده و راضیه بهش وقتی بشه تویه مسیر درست و صحیح ازش استفاده کرد واسه چی ازش استفاده نکنیم وسختی به خودمون بدیم؟

یه مسئله دیگه که توی صیغه شدن هس اینه که وقتی به دلایلی صیغه فسخ شد و دختر هنوز شرایط ازدواج واسش فراهم نشده اونوقت تکلیفش چی میشه ؟آیا تبدیل خواهد شد به یه دختر بد؟ اگه بخاد دوباره صیغه یکی دیگه باشه داشتن شریک های جن30 متعدد و متنوع بهش ضربه نمی زنه؟

اگه شرایط ازدواج فراهم بشه براش آیا باید بره ترمیم بشه یا نداشتن ب.کار.ت لطمه ای به روابطش نخواهد زد هرچند طرف مقابلت بدونه تو رابطه ا ی داشتی هرچند حلال و شرعی

آیا جامعه ما به این سمت پیش خواهد رفت و یا مسیر درستی است که به سمت آن میل کند؟

اینم مطلب من بود واسه صیغه!
پاسخ:
سلام
ممنون از این نظر جامع و صادقانه
1-اون سی سال شاید خیلی عدد درستی نباشه. حتی کمتر از اون هم امکانش هست.
2-ازدواج موقت قطعا آسیبهای خودش رو داره و مخصوصا برای دخترها آسیبهاش بیشتر هم هست. شما هم چندتا از آسیبهاش رو گفتید که دقیقا همینطوره.  به همین خاطر من هم گفتم که فقط در شرایط ضروری و اضطراری باید سراغش رفت.
3- راجع به سوال آخر هم یه حرفهایی دارم که شاید اینجا گفتنش خیلی جالب نباشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی