الدین

"الدین" در ابتدا یک وبلاگ گروهی بود. بعد از فیلتر شدن، یکی از نویسندگانش آن را با آدرس جدید در بلاگفا ادامه داد. این وبلاگ مجددا در فروردین 95 گروهی شد و به "بیان" مهاجرت کرد. بخشی از مطالب وبلاگ قبلی نیز به اینجا منتقل شد.
وجه تسمیه "الدین" این است که انتهای نام مستعار تمام نویسندگان "الدین" دارد. لذا نه این وبلاگ تنها به مقوله دین خواهد پرداخت و نه خدای نکرده نویسندگان ادعا میکنند نورانیت و شرافتی برای دین به ارمغان آورده اند

آدرس کانال تلگرامی:
https://telegram.me/aldin_blog_ir

حالا بگو حرف حسابت چیست

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۲۵ ب.ظ

یک هفته بعد از  عید غدیر بود که در یک مسافرت کوتاه با روحانی محترمی همسفر شدم. سر صحبت باز شد و گفت دوست دارم برای تو از امام علی(ع) و اهمیت غدیر بگویم. من هم استقبال کردم و شروع کرد. گفت خدا لعنت کند کسانی که غدیر را دیدند اما به علی جفا کردند. علی خلیفه حق بود که حقش غصب شد و خلفای قبل از او همه غاصب بودند. اگر علی (ع) خلیفه می شد اوضاع ما امروز اینطور نبود و انواع انحرافات پیش نمی آمد و … . تا می توانست ذم خلفا را گفت و این که اهل سنت راه باطل را رفته اند. حسابی شور گرفته بود که گفتم حاج آقا تقاضایی دارم. 


فکر کن بعد از پیامبر علی (ع) خلیفه می شد و بعد از او تا همین امروز فرزندانش به نوبت بر مسند خلافت و امامت تکیه می زدند. امروز نیز در جهان هیچ دین و مذهبی غیر از شیعه وجود نداشت. تصور کن غیر از ما شیعیان هیچ دیگری ای وجود ندارد. حالا برای من از علی بگو. حالا بگو این علی که اینقدر سنگش را به سینه میزنی چه پیامی برای من دارد و کدام گره کور زندگی من را باز می کند. فکر کن خلیفه ای نیست که بخواهی لعنش کنی، فکر کن فدکی غصب نشده است و فاطمه (س) به سلامت و در آسایش و آرامش تا آخر عمر زندگی کرده است. حالا بگو حرف حسابت چیست؟ چند دقیقه ای فکر کرد، بعدش کمی منمن کرد و چند کلمه ای گفت که تقریبا حرف خاصی نبود جز اینکه انسان باید راستگو باشد و دزدی نکند و حق مردم را نخورد.


متاسفانه این داستان ترسناک و البته واقعی وضعیت امروز شیعه است. وقتی به اطرافمان دقیق نگاه می کنیم متوجه می شویم شیعه ای که امروز در کوچه و خیابان می بینیم تمام هویت خود را بر تضاد با اهل سنت بنا کرده است. وقتی از یک شیعه می پرسیم تو کیستی؟ می گوید: من همانی هستم که معتقد است خلفای اهل سنت حق علی را غصب کردند و همینطور میرود جلو . وقتی از او بپرسی خوب برادر، این شیعه ی تو چه پیامی برای بشریت دارد، جز یک سری حرف های کلیشه ای و دم دستی چیزی نمی شنوی.


امروز شیعه اگر از امامان دیگر کمتر می گوید تنها به این دلیل نیست که روایت کمتری از آنها به جا مانده است. بلکه به این خاطر است که جز در زمان امام علی و امام حسین (ع) این تضاد بسیار کمرنگ شده است. گویا ائمه ما هیچ غمی جز فدک و حق خلافت نداشتند. شیعه امروز هیچ پیام و آموزه مهمی ندارد و مانند یک درخت پوسیده است که با چند لگد به راحتی در هم می شکند. مسیری که شیعه در حال دویدن در آن است جز تضعیف این مکتب و محدود شدن آن به عده ای تندرو مقصد دیگری ندارد. شیعه مثل دونده ایست که هر لحظه رمقش را بیشتر از دست می دهد و از بدنه جامعه اسلامی دورتر می شود و خود را درگیر نزاع های خونین بیشتری می کند بدون اینکه به پیروانش پاداش ارزنده ای دهد.

۹۵/۱۰/۱۰
سراج الدین

نظرات  (۶)

۱۰ دی ۹۵ ، ۲۰:۳۶ فاطمه قاف
دقیقا ... :(
بله
۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۲۲ ــ ـکمشـــ
احسنتم یا شیخ:)
۲۳ دی ۹۵ ، ۲۰:۱۸ منتظر اتفاقات خوب
حالا نه کاملا دراین حد ولی تا حدودی دچارش هستیم.
پاسخ:
بعله 
موافقم که این حدود رو نمیشه خیلی اندازه گرفت و گفت دقیقا چه قدر
اما به شدت روی این مسئله تاکید دارم که خوبه شیعه بیاد بگه آقا واقعا حرف حسابش چیه؟؟؟

۱۱ بهمن ۹۵ ، ۱۹:۰۴ محمد ذکاوت صفت
سلام علیکم
مغالطه ای مرتکب شده اید.
البته ممکن است خودتان ندانید که چه مغالطه ای است و جاهلانه بوده باشد.
اما برای درخواست پیام یک دین یا مذهب، نمی توان از پیروان عام آن دین یا مذهب پیام گیری کرد. باید به منابع آن دین یا مذهب مراجعه نمود و آن را نقد کرد.
به اصطلاح علمی، دین دو وجه دارد: دین مکتوب و دین معمول.
اگر اشکالات دین معمول (آن چه پیروان ادیان و مذاهب به آن عمل می کنند) را به دین مکتوب نسبت دهید به مغالطه افتاده اید.
امیدوارم اگر حق جو هستید از طریق صحیح به استنطاق و پرسش بپردازید تا در حد قدرت فهم شما و علم گوینده پاسخ داده شود.
اگر براتون امکان دارد این پیام را تأیید کنید، تا دوستان ببینند.
در حد مقدور خویش بدون هیچ گونه تکفیر و تعصب به پرسش های شما پاسخ خواهم گفت.
موفق باشید.
وبلاگ اینجانب:

http://batotavesal.blogfa.com/

کانال تلگرام:
https://t.me/SalamBarMahdi14
پاسخ:
سلام
در خود متن به صراحت اشاره شده که منظور همین شیعه ایست که در کوچه و خیابان می بینیم. نویسنده این شیعه را مورد خطاب قرار داده است. این که آیا در لابه لای منابع اصیل حرف حسابی هست یا نه به هیچ وجه موضوع این یادداشت نبوده است.

اما اینکه می فرمایید نمیتوان پیام یک دین را از پیروان آن سراغ گرفت حرف دقیقی نیست. یعنی من خوبی ابوذر را به حساب اسلام بگذارم اما خشونت فلان مسلمان را به حساب اسلام نگذارم؟
اگر نباید گذاشت هیچ کدام را نباید گذاشت.
در نسبت دادن ویژگی های مومنین به دین باید دید که ویژگی مورد نظر ما (چه خوب و چه بد) تا چه حد نتیجه آموزه های دین مومنین است و تا چه حد نتیجه غیر از آن. 

از این که بدون تکفیر و تعصب به پرسش های ما جواب می دهید و دروازه های هدایت را به روی ما باز می کنید تشکر می کنم. حقیقتا بنده نوازی می فرمایید
۱۳ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۱۸ محمد ذکاوت صفت
سلام علیکم
اگر منظورتان فقط این باشد که نوشته اید: «منظور همین شیعه ایست که در کوچه و خیابان می بینیم»، باید گفتار شما با آن همه تندی و بدگوئی [شیعه امروز هیچ پیام و آموزه مهمی ندارد و مانند یک درخت پوسیده است که با چند لگد به راحتی در هم می شکند]، به این معنا باشد که می خواهید بگوئید «به آموزه های دین و مذهبتان عمل کنید» و مانند این توصیه ها که دلسوزان هر مذهب و دینی به پیروان آن دین توصیه می کنند، چنانکه علمای یهود و علمای مسیحیت و علمای اسلام از شیعه و سنی همین را به پیروان خود می گویند و این توصیه های تورات و انجیل و قرآن است.
اما به روشی که گفتید جز همان آتش تضعیف این مکتب و آن مکتب که خودتان نوشته اید شیعه این کار را انجام می دهد چیز دیگری نتیجه نمی دهد.
از شما می پرسم (به سبک همان پرسشی که در اول متن شما آمده است): اگر علمای یهود حضرت عیسی علیه السلام را منجی خود (Messiah) قبول می کردند و با او دشمنی و مقابله نمی کردند و پیروانش را نمی کشتند و قصد جانش نمی کردند، چه اتفاقی می افتاد؟ هر چه در جواب این سؤال بفرمائید، همان جواب سؤال خودتان است در متن.
موفق باشید
پاسخ:
سلام

بابت تاخیری که در پاسخ پیش آمد معذرت می خواهم

راستش حاضر جواب نمایی شما سودی ندارد. متاسفانه حرفی برای گفتن ندارید. بنده از بسیاری از معترضین به این یادداشت دعوت کردم که دست به قلم شوند و بنویسند. اما چیزی دست ما را نگرفت. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی